tisdag 30 mars 2010

Om att bo i sitt namn tillsammans med andra


I den digitala världen är ett namn så mycket mer än något man säger till sitt barn eller viskar till den man älskar. I den digitala världen är ett namn nyckeln till ditt liv. Om jag googlar mitt namn kommer det upp en imponerande lista med saker jag har gjort. Eller rättare sagt - som Helena Öberg har gjort. För i den digitala världen är vi alla samma. Jag delar mitt namn med en resereporter på Dagens Nyheter vilket innebär att jag har varit på de mest fantastiska platser. Och så är jag framstående inom biologi. I alla fall om man får tro Internet. För att inte tala om upptäckten av några fantastiska väggbonader för si så där hundra år sedan. Ibland vet jag vad jag har gjort och vad de andra Helenorna har gjort, men ibland är gränsen hårfin; var jag verkligen på den där skolutvecklingskonferensen? Var jag med på den där ridturen? Väljer man att söka mig via Eniro blir variationen ännu större - jag träffade en gång en man som var tämligen övertygad om att jag var en gift kvinna boende i Göteborg. Men just jag, bor just här, intill eken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar