måndag 22 mars 2010

Det som göms i snö kommer upp i tö

När jag gick på lågstadiet hängde det en affisch på väggen i matsalen: Det som göms i snö kommer upp i tö. I huvudet sjöng Robban Broberg låten "pling-pling" och jag älskade affischen och studerade varje liten detalj i bilderna som omgav texten, jag vill minnas att den påminde om Sven Nordqvist´Pettson bilder, med bilder i bilden. (Kanske satt han en gång på en helt annan skola och blickade upp mot samma affisch - en färgglad propagandaaffisch från Håll Sverige rent.) Jag tänker på hur kulturen formar människan. Och att det inte alltid är det som vi definierar som kultur är det som stannar och blir kvar. Mitt huvud är fullt av poesi. Man ska aldrig, aldrig, aldrig kasta papper - man ska alltid, alltid, alltid plocka upp. Kolli kock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar