lördag 3 september 2011

En intelligent klättrare?



Min vän Kathie skrev häromdagen "du som är lite vetenskaplig av dig". Jag vet inte om jag är särskilt vetenskaplig av mig. Snarare nyfiken. Jag minns att jag rev ur en betraktelse av Lars Gustafsson för sisådär tjugofem år sedan: "Kan havet tänka?". Jag brukar tänka på det ibland. Om havet kan tänka. Om stormarna som vi döper till Irene eller Gudrun vill säga oss något. De kanske är just så förgrymmade som de verkar. Och jag undrar vad som driver porslinsblomman att ge sig iväg, bort från fönsterbrädan, upp på skrivbordet och börja sina envisa klättring uppåt på skrivbordslampan en meter bort. Kanske är världen och en eller annan blomma så mycket intelligentare än vi människor begriper.

Bookmark and Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar